درس مبانی مکانیک

این درس توسط استاد علی نجارزاده ارائه شد. ایشون یکی از باتجربه های راه آهن بودن. مدرک تحصیلی ایشون کارشناسی فیزیک از دانشگاه باهنر (دانشگاه من در لیسانس) بودند.         در مورد سرفصل های این درس به ادامه رجوع کنید.


 

 سرفصل های این درس به ترتیب زیر بود:

1- آشنایی با بردارها ( این بحث به مطالعه بردارها و قوانین جمع و تفریق و ضرب برداری می پرداخت و همچنین تجزیه بردارها رو هم شامل می شد)

2- سینماتیک ( این بحث به بررسی حرکت خطی با سرعت ثابت یا همان حرکت یکنواخت و حرکت با شتاب ثابت و در آخر به حرکت در دو بعد یا همان حرکت پرتابه می پرداخت. این فصل دقیقا همون مطالبی رو شامل می شد که بچه های رشته ریاضی فیزیک در کتاب فیزیک پیش دانشگاهی در فصل اول مطالعه می کنند.)

3- دینامیک ( این فصل به قوانین نیوتن می پرداخت و به حل مسائل نیرو می پرداخت که با هم این مطالب مانند مطالب فصل دوم کتاب فیزیک پیش دانشگاهی رشته ریاضی فیزیک بود)

4- کار ( این فصل به محاسبه کار و بررسی روابط کار می پرداخت که واقعا ساده هستش)

5- انرژی ( مربوط به قوانین پایستگی انرژی بودش و به حل مسائل به کمک قانون بقاء انرژی می پرداخت)

6- در آخر جزوه به بحث ابزار شناسی می رسیدیم که شامل مطلبی مثل شناخت ابزار اولیه مانند میز کار و گیره ها و گوه ها بود. سپس به بحث سوهان و تیغ اره ها می پرداخت. سپس به بحث وسایل اندازه گیری طولی مثل انواع متر ها پرداخت و از همه مهمتر کار با کولیس رو شرح داده . و همچنین شامل بحث سیستم یاتاقان ها بود که کاملا در مورد یاتاقان ها توضیح داده شده بود. بعدش به بررسی سیستم های هیدولیک و نیوماتیک پرداخته شد و در آخر به بحث مواد شناسی و خواص مکانیکی مواد از قبیل چقرمگی، سختی ، سفتی، چکش خواری و ... پرداخته بود.


اگه بخوام نتیجه گیری کنم باید بگم قسمت ابزار شناسی واقعا مفید بود و این مطالب سختی زیادی ندارند و می تونید به راحتی یاد بگیرید و سعی به یاد گیری این مطالب داشته باشید چون واقعا ابزار چیزی هست که نه صرفا برای کار بلکه برای همون زندگی روزمره خودمون هم نیاز می شه.


در آخر هم از استاد نجار زاده بابت تدریس این درس و راهنمایی های خوبشون قدر دانی می کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.