درس آشنایی عمومی با راه آهن

این درس هم توسط استاد گرانقدر آقای محمد بنگاه که مدیر بازگانی راه آهن هرمزگان هستند ارائه شد. 

برای شرح این درس به ادامه مطلب رجوع کنید.


  خب این درس یه جزوه 51 صفحه دارد که عموما در مورد تاریخچه و اداره کل های راه آهن ایران می شود. اگه بخوام به صورت تیتر وار مطالب این درس رو براتون بگم به این صورت خواهد بود:

1- مقدمه ( در مورد راه آهن)

2- تاریخچه حمل و نقل ( در این بحث یه مرور اجمالی بر چگونگی پیشرفت مسئله حمل و نقل توسط بشر پداخته شده بود و از زمانی که بشر از حیوانات برای حمل و نقل کمک گرفت تا زمانی که بشر به حمل و نقل با وسایل پیشرفته مجهز شده است می پردازد البته این بحث خلاصه و در حدود 4 صفحه می باشد. و همچنین به بحث انواع حمل و نقل که شامل حمل و نقل هوایی ، دریایی ، و جاده ای هست می پردازد)

3- تاریخچه راه آهن در ایران ( این بحث هم به معرفی راه آهن های اولیه یاران می پردازد و سپس به بحث اولین راه آهن دولتی ایران که در اسفند 1305 به تصویب رسید و به عنوان راه آهن سراسری ایران شناخته می شود. همچنین به بحث نحوه ساخت و مشکلات موجود در آن زمان می پردازد و سپس به بحث آموزشگاهایی که در زمینه راه آهن تاسیس شده اند می پردازد )

4- مزایای حمل و نقل ریلی ( در این بحث مزیت های این حمل و نقل رو نسبت به سایر حمل و نقل ها می پردازد که به عنوان نمونه ایمن بودن و حفظ محیط زیست از ویژگی های این نوع حمل و نقل برشمرده می شود.

5- آشنایی با اداره کل های راه آهن ( در این بحث به آشنایی با اداره کل هایی که در ایران وجود دارد می پردازد و در ایران تا الان 20 اداره کل راه آهن وجود دارد)

6- آشنایی با اداره کل راه آهن هرمزگان ( این قسمت که در کتاب نبود توسط خود استاد بنگاه ارائه شد و شامل تاریخچه راه آهن هرمزگان و ایستگاه های مجود در این ناحیه و وظیفه ایستگاه ها بود. 

7- چارت سازمانی راه آهن ( این قسمت هم به معرفی چارت سازمانی راه آهن پرداخت که باید بگم به نظرم مهم هستش که هر کسی که می خواد در راه آهن کاری انجام بده از این چارت سازمانی سر در بیاره.


خب کلیه مطالب این درس به این شرح گذشت که باید بگم خیلی این درس برام شیرین بود و چیزای جالبی رو یاد گرفتم خصوصا در مورد تاریخچه راه آهن ایران که جای سوالات زیادی رو در ذهنم باز کرد.


در آخر هم از زحمات استاد گرانقدر محمد بنگاه بخاطر بیان شیرین و محبتشون نسبت به بچه ها کمال قدر دارنی رو دارم.. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.